
Nedan följer exempel på föreläsningar utifrån vilken målgrupp ni tillhör, med förslag på tema och innehåll. Föreläsningen skräddarsys självklart enligt era önskemål.
Välkommen att fråga om pris och datum!

Målgrupp: Kommuner, politiker, myndigheter, landsting, organisationer, intresseföreningar.
Tema: ”Lokal självförsörjning”, ”Odla för krisberedskap”- Mat i fred och kris! och Hur kan vi främja lokal produktion av livsmedel och stärka vår civila beredskap? ”Öka självförsörjningsgraden i länet”.
Innehåll:
- Bakgrund: Livsmedelsförsörjning är en av de mest kritiska samhällsfunktionerna som måste fungera vid höjd beredskap och krig. I fler län är vi i dagsläget totalt beroende av import för vår livsmedelsförsörjning. För att säkra livsmedelsförsörjningen vid kris måste vi ha lokal produktion även under fredstid. För att stärka krisberedskapen uppmanas svenskar att börja odla ätbara växter i sina trädgårdar, på balkonger och fönsterbrädor.
- Hur ser det ut för offentlig förvaltning? som exempelvis skolor, sjukvård, boenden med mera.
- Hur ser myndigheters och organisationers roll ut för lokal självförsörjning?
- Hur ser den politiska processen ut för att främja inköp av lokalt producerade och förädlade livsmedel till kommunala kök?
- Hur ser beslutsfattarnas möjligheter och utmaningar ut utifrån behov, regelsystem och offentlig upphandling?

Målgrupp: Kommuner och storkök.
Tema: ”Närodlat lokalt producerad mat och grönsaker”, ”Mat som är bra för hälsan”.
Innehåll:
- Ökat grönsaksintag och därmed främja bättre folkhälsa.
- Ökad förståelse om matens ursprung.
- Att använda grönsakerna som är i säsong.
- Hållbara odlingar; Ökad biologisk mångfald, färre och kortare transporter, färre förpackningar.
- Hur uppnå målen i kommunens handlingsplan för den nationella livsmedelsstrategin?
- Regelsystem och offentlig upphandling för att främja inköp av lokalt producerade och förädlade livsmedel till kommunala kök.

Målgrupp: Restauranger, caféer och hotell.
Tema: ”Närodlat lokalt producerad mat och grönsaker”, ”Mat som är bra för hälsan”.
Innehåll:
- Möjligheter och utmaningar för restaurang/café/hotell att ta in lokalt producerade och förädlade livsmedel.
- Ökat grönsaksintag och därmed främja bättre folkhälsa.
- Ökad förståelse om matens ursprung.
- Att använda grönsakerna som är i säsong.
- Hållbara odlingar; Ökad biologisk mångfald, färre och kortare transporter, färre förpackningar.
- Att stolt kunna visa sina gäster att maten lagas på lokala råvaror – ett steg i sitt företags hållbarhetsarbete och marknadsföring.

Målgrupp: Skolor
Tema: ”Att jobba med alla skolans ämnen för en hållbar framtid?” och ”Varför är maten en så viktig del?”
Innehåll:
- Vad menas med en hållbar framtid? Där barn och vuxna äter en mat som är bra för hälsan, miljön och plånboken.
- Forskningsbakgrund: Vad väljer vi att äta och varför? Kan man påverka hur människor äter? Vad och hur vi äter tidigt i livet påverkar oss resten av livet. Hur behöver våra matvanor förändras?
- På vilka sätt skulle man kunna jobba med bra mat i skolan för att skapa förändring?

Målgrupp: Skolor
Tema: ”Odla mat i skolan – varför då?”
Innehåll:
- Hur skulle vi kunna jobba med mat och odling i skolan?
- Vad menas med en hållbar framtid? Där barn och vuxna äter en mat som är bra för hälsan, miljön och plånboken.
- Forskningsbakgrund. Vad väljer vi att äta och varför? Kan man påverka hur människor äter? Vad och hur vi äter tidigt i livet påverkar oss resten av livet. Hur behöver våra matvanor förändras?
- På vilka sätt skulle man kunna jobba med bra mat i skolan för att skapa förändring?

Målgrupp: Livsmedelsbutiker, organisationer/myndigheter inom livsmedel.
Tema: ”Lokala livsmedel i dagligvaruhandel och konsumentperspektiv”
Innehåll:
- Möjligheter, utmaningar och framtidsperspektiv med att ta in lokalt producerade och förädlade livsmedel till försäljning.
- Att stolt kunna visa upp lokala varor från lokala producenter för sina kunder – ett steg i sitt företags hållbarhetsarbete och marknadsföring.

Målgrupp: Privatpersoner, föreningar, bygdegårdar, bostadsrättsförening, samfällighetsförening, kurser/skolor.
Tema: ”Varför borde alla vara odlare?”
Innehåll:
- Vad har ni för förutsättningar att lyckas med era odlingar på den plats ni har valt ut?
- Varför fasta bäddar och täckt mark?
- Äldre odlingssorter visar större tolerans mot skiftande väder.
- Vad är det som avgör om man lyckas att få fina och starka plantor?
- Processen: förkultivera, fröer, jord, odlingsmaterial, belysning, avhärdning, förädling, förvaring, torkning, mjölksyrning/fermentering, växelbruk/växelodling/växtföljd m.m.